torsdag 23 oktober 2008

Fadersmord och moderskänslor

Jag har sagt det förut och jag står fast vid att Thomas Nordengren i P1 inte är en favorit. Men, en sak är han väldigt duktig på och det är att hitta spännande bisittare. Igår vad det Anette Kullenberg som diskuterade Per Nuders bok med bland annat just Per Nuder. Jädrar vad jag skrattade. Här kan vi snacka sågning. Den försiktige och i uttrycket nästan lite blyge Per Nuder sågades vid fotknölarna. Inte på så sätt att jag tyckte synd om Per men brutalt och ärligt så att man bara måste älska Anette. Lyssna själv så förstår du nog vad jag menar, det kommer en bit in i programmet.

Själv har jag inte läst boken och tänker antagligen inte göra det heller. Thomas Bodstöm har recenserat den och kallar den ett fadersmord. Vet inte om jag håller Tompa för en särskilt trovärdig litteraturkritiker men Anette Kullenberg visade inga moderskänslor för Per, det är glasklart. (Finns det någon Oidipus-historia att hämta här?)

På tal om moderskänslor. Jag tror att jag äntligen hittat min flock. SAFT, var hittar jag er? Jag vill gå med! SAFT står för Stockholms AntiFaschistiska Tanter, kan det bli bättre. Det är ju jag liksom. Härligt.

(Fotnot, Anette är syster till Claes Borgström som är sosse, arbetskamrat och bästis med Tompa Bodström som sitter i sossarnas innersta krets tillsammans med Per Nuder, så härligt geggigt är det i dessa kretsar och vi skulle kunna fortsätta långt och länge på denna lista- bara för att det är kul men det får bli en annan gång).

Inga kommentarer: