tisdag 15 oktober 2013

Så mycket att göra så lite tid

Igår tillbringade jag eftermiddagen på Konstfack. Jag sitter i styrelsen för denna eminenta högskola. Det är väldigt roligt och otroligt lärorikt. Jag har suttit i statliga styrelser i ganska många år. Sedan slutet på nittiotalet faktiskt. Det har varit blandad kompott så som ett antal år i Utlänningsnämnden, så några år i Datainspektionen och till sist Rättshjälpsnämnden. Tja, alla dessa var ju inte styrelser men någon form av statlig styrning har det handlat om.

Hur som, nu var det ju Konstfack det handlade om. Det är ju verkligen en institution. Fast, det är en högskola också med allt vad det innebär. Att diskutera rekrytering av elever och lärare. Att lära sig om inriktningar, problem och lösningar. Hur lockar vi kompetenta utländska elever. Hur ser vi till att statusen för institutionen inte bara bibehålls utan också stärks.

Jag har verkligen förmånen att ha ett finger i många syltburkar. Det är fantastiskt och kräver ett, låt oss säga, rörligt intellekt. Nyss fick jag veta att jag ska tala på en stor konferens i Berlin nästa vecka. Om svensk abortlagstiftning och arbetsrätt (ja, de hänger ihop). Som väl är behöver jag inte lära mig tyska innan. Det är ju alltid något.

Inga kommentarer: