torsdag 4 april 2013

Foboll, strippor och varumärken

För ett par dagar sedan drog allsvenskan igång. Det är inget jag bryr mig om egentligen då jag är mer för en råare, ärligare serie (Superettan). Allsvenskan - låt oss kalla den vanilj i bästa fall. Dock älskar jag ju fotboll och fotbollskultur så jag kollar nyheter och läser de rosa bilagorna. Jag längtar och väntar efter att stå på läktaren igen men samtidigt finns det en bitter smak i munnen.

Igen handlar det om supporterkultur. Jag menar jag älskar verkligen ramsorna, bengaler, känslan och samhörigheten. Jag brinner för klubbkänslan och för stoltheten över att vara en del av den. Vårt varumärke är värdefullt, vi vill inte att någon ska trampa på det. Vi hatar när någon gör ner det, medvetet eller omedvetet. Vi kräver rättning i ledet.

Det är detta frågan om strippan på en buss på väg till en AIK-match i Borås handlar om. Personligen är jag så klart inte intresserad av AIKs varumärke men jag förvånas över att de inte fattar grejen. Även om väldigt många faktiskt inte förstår skillnaden mellan AIK, BA och andra supportrar så förväntar i alla fall inte jag mig att AIK ska ta ANSVAR för det som hände. Dock kan jag tycka att de borde vara så rädda om sitt varumärke att de faktiskt försökte skydda det genom att just säga att de inte har ansvar men att de inte heller står bakom sexistiska uttryck.

Det är vad folk förväntar sig, det är vad jag förväntar mig av min klubb om det händer oss. Det finns en lång väg att vandra.

Inga kommentarer: